|
به گزارش خبرخودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در خصوص سرانجام برگزاری میز پنجم داخلی سازی و معضلات صنعت قطعهسازی در حوزه ساخت داخل توضیحاتی را مطرح کرد.
مهدی مطلبزاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص آخرین آمار کاهش ارزبری میزهای داخلی سازی اظهار داشت: چهار میز اول داخلیسازی، 341 میلیون یورو کاهش ارزبری داشته که از لحاظ فیزیکی، پیشرفت 65 درصدی و از لحاظ کاهش ارزبری پیشرفت 50 درصدی را دربرمیگیرد.
وی افزود: آمادگی برای برگزاری میز پنجم ساخت داخل وجود دارد، اما تاکنون اقدامی از سوی وزارت صمت در این راستا انجام نشده است.
وی در خصوص علت عدم برگزاری میز پنجم گفت: پس از روی کار آمدن وزیر جدید صمت، امور خودرویی به سازمان ایدرو منتقل گردید و ظاهرا در کش و قوس انتقالات، بخش ساخت داخل قطعات خودرویی کماکان در وزارتخانه باقی مانده و همین امر یکی از دلایل تاخیر در برگزاری میز پنجم است.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور افزود: علیالاصول در برگزاری میز پنجم داخلی سازی، وزارت صمت، ایدرو و دو خودروساز بزرگ کشور میبایست حضور داشته باشند و با توجه به موانع و مشکلات موجود به نظر میرسد، برگزاری این میز تا پایان سال محقق نشود.
مطلبزاده در خصوص قطعات وابسته تصریح کرد: عموما قطعات هایتک داخلیسازی نمیشود و اتفاقی که حادث شده این است که فقدان سرمایه لازم برای خرید ماشینآلات جدید، واردات و یا سفارش داخل خط جدید، روند میزهای قبلی را کند کرده، چرا که ارز کافی برای تامین مواد اولیه اختصاص نیافته و از سوی دیگر 10 مشوق داخلیسازی به قطعهسازان تعلق نگرفته است.
وی همچنین با اشاره به افزایش مطالبات قطعهسازان از خودروسازان از 28 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 42 هزار میلیارد تومان بیان کرد: خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان نیز به طور پیوسته در یک مدار افزایشی قرار گرفته است.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه تصریح کرد: مطالبات صنعت قطعهسازی در خودروسازیها بلوکه شده و این امر سرمایهگذاری را بسیار کند و یا حتی غیرممکن کرده زیرا ابتدا میبایست مطالبات دریافت شود تا سرمایهگذاری نیز عملیاتی شود.
مطلبزاده در خصوص نحوه تامین قطعات وابسته و ایفای تعهدات به موقع خودروسازان به خریداران خودرو توضیح داد: قطعات وابسته از طریق واردات تامین میشود و احتمال برجام 2 یکی از موضوعاتی است که صنعت قطعهسازی را تهدید میکند.
وی ادامه داد: یکی از 10 مشوق مندرج در بسته مشوق ساخت داخل، ممنوعیت واردات قطعات داخلی بود تا پس از لغو تحریمها در آینده، سرمایهگذاریها به هدر نرود.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تاکید کرد: با وجود این شرایط، قطعهسازان اشتیاق خود در تولید، توسعه و احداث خطوط جدید را حفظ کردهاند اما همچنان برای سرمایهگذاریهای جدید با مشکلاتی مواجه هستند.
مطلبزاده در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ناپایداری سیاستهای کلان صنعتی و مالی کشور، تحقیق و توسعه عقب نگه داشته شده در حالی که شرکتهای صنعتی هر ساله میبایست مقادیری از درآمدهای خود را صرف تحقیقات نماید. امیدواریم با حذف قیمتهای دستوری و پرداخت مطالبات، علاوه بر ادامه روند جاری تولید، ساخت و توسعه قطعات جدید و واردات تکنولوژی جدید محقق شود.